Henkilöauton tulevaisuus

On selvää, että vähiten saastuttava vaihtoehto henkilöautoksi on sähköauto, joka kuljettaa energiansa mukanaan akuissa. Sähköä pystytään tuottamaan lähes päästöittä ja akkujen valmistuksen aiheuttama ero kuittaantuu nopeasti. Akkujen valmistus tulee koko ajan eettisesti ja ekologisesti kestävämmäksi eikä tälle kehitykselle näy loppua.

Biopolttoaineilla voidaan saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä, mutta niiden paras käyttökohde on raskaammassa liikenteessä, koska siellä sähköistäminen ei tapahdu yhtä nopealla aikataululla. Lisäksi biopolttoaineissa päästöttömyys on osittain laskennallista eikä niiden tuottaminen kestävästi ole muutenkaan täysin ongelmatonta.

Ehdotuksia Suomen henkilöautokannan sähköistämisen nopeuttamiseksi:

  • Autoveron progression kiristäminen vaiheittain niin, että autoveron määrä prosentteina määräytyy suoraan auton WLTP-testin CO2 g/km -päästöistä. Eli 100g/km päästävän autovero olisi lopulta 100%. Sama laskukaavan voisi ulottaa myös käytettyinä tuotaviin autoihin (tarvittaessa NEDC-lukemaan tai kuutiotilavuuteen perustuen).
  • Polttoaineen verotusta ei tarvitse merkittävästi nostaa, koska tästä aiheutuisi välitön eriarvoistava tekijä. Jo nyt moni joutuu ottamaan vastaan työtä kaukaa, joten ei olisi oikein rankaista heitä lisää.
  • Käytössä olevien ensisijaisesti polttomoottorilla kulkevien (kantomatka polttoaineella pidempi kuin akulla) ajoneuvojen päästöjen ja haluttavuuden vähentämiseksi niille asettaisiin ennen pitkää yleinen 90 km/h nopeusrajoitus. Tämä ei estäisi ketään käyttämästä autoa välttämättömiin menoihin maaseudullakaan tai vanhojen klassikoiden ulkoiluttamista kesäisin.

Uskon, että näillä toimenpiteillä päästään haluttuun lopputulokseen ilman, että ongelmallista polttomoottorien täyskieltoa joudutaan yrittämään. Autoveron nostaminen pilviin ajaisi käytännössä saman asian, mutta jos joku välttämättä haluaisi polttomoottorin maahan tuoda niin sekin olisi mahdollista. Kovin paljoa tätä tuskin kuitenkaan tapahtuisi. Museoautojen kohdalla poikkeuksia voitaisiin ehkä myös tehdä.

Tässäkään mallissa valtio ei kustantaisi kaikille sähköautoja vaan muutos tapahtuisi luontaisen poistuman kautta kun käytännössä kaikki uudet autot olisivat sähkökäyttöisiä. Yleinen 90 km/h nopeusrajoitus polttomoottoreille pitäisi huolen siitä, ettei vanhoilla polttomoottoreilla ajettaisi liian pitkään ja toisaalta nopeutta halajavat siirtyisivät nopeasti sähköön.

Valittu 90 km/h olisi sama kuin Yhdysvalloissa 70-luvulla öljykriisin aikana käyttöön otettu 55 mph nopeusrajoitus. Toinen vaihtoehto olisi 80 km/h, mutta tässä ongelmana on se, että käytännössä raskas liikenne ajaa 90 km/h, vaikka sen ei käsittääkseni pitäisi olla mahdollista. Jokainen vähänkään enemmän ajava tietää, että raskaan liikenteen jalkoihin ei ole mukava jäädä.

Ongelmaksi jää autoilun verottaminen jatkossa. Ratkaisuksi ehdotan yhdistelmää, jossa käytettäisiin sekä nykyistä päiväkohtaista ajoneuvoveroa, omaan ilmoitukseen perustuvaa km-pohjaista veroa (tarkistus myydessä ja katsastuksessa) ja tietulleja sopivaksi katsotuilla teillä. Nämä toimenpiteet otettaisiin käyttöön vaiheittain sähköisten ajoneuvojen yleistyessä. Km-pohjainen vero korvaisi polttoaineen verotuksen, joten sitä ei perittäisi pelkästään polttomoottorilla kulkevilta ajoneuvoilta. Käyttövoimaverot tulisi poistaa ja samalla diesel-polttoaineen alempi verotus jäisi historiaan.